اسلام و اوقات فراغت
» )میزان الحکمه،ج 4: 2804 به نقل از حرم پناهی، 1381: 81(.
اما مسلمان باتقوا عمر را لطفی از طرف
خدا می داند، بنابراین در تمام لحظات عمر، اعمال و رفتار خود( از جمله کار،
استراحت، عبادت، تفریح و ...) را
در مسیر رشد و شکوفایی و کسب رضایت و قرب الهی قرار میدهد. از دیدگاه اسلام عمر و فرصت حیات نعمتی خداوندی است . قرآن کل هستی و تمام جزییات آن
را هدفمند و قانونمند می داند و در آیات بسیاری به اهمیت وقت و زمان اشاره شده
است: « آیا بر انسان، روزگارانی نگذشت که چیزی در خور گفتن نبود؟») سوره انسان، آیه 1(.
از طرف دیگر اسلام دین اعتدال نامیده
شده و از آن جا که اسلام در همه زمینه ها توصیه به اعتدال میکند از این رو افراط
در تفریح و سرگرمیخواهی را نیز ناپسند و مذموم میداند. لذا در آموزه های اسلامی،
اوقات فراغت به عنوان بخشی از زمان زندگی و عمر انسان، دارای ارزش و اهمیت است و
نباید تماما به تفریح سپری گردد و باید برای آن برنامه ریزی شود. برنامه ای که هم
موجب رضایت و خشنودی باشد و هم موجد کمال و شکوفایی گردد.
علی (ع) در توضیح آیه قرآنی « در آنچه
خدایت ارزانی داشته سرای آخرت را بجوی و بهره خویش را از دنیا فراموش مکن» (سوره
قصص، آیه 77) می گوید: « تندرستی،
نیرو، آسایش خاطر و جوانی و نشاط را فراموش مکن و با استفاده از این پنج خصلت آخرت
را بجوی» (تندنویس، 1383: 13). بر اساس این تفسیر، انسان مسلمان باید هم به جسم و
ابعاد جسمانی( کسب سلامت، نشاط، آسایش خاطر و نیرومندی) بپردازد و هم به ابعاد روحانی
و معنوی(عبادت، خدمت به خلق) توجه داشته باشد.
در بیشتر ادیان زمانی جهت فراغت در نظر
گرفته شده است. در دین یهود و در مسیحیت «یوم السبت»(روز شنبه) و در اسلام روز
جمعه برای فراغت از کار و پرداختن به استراحت، تفریح و سایر فعالیتهای دلخواه در
نظر گرفته شده است. گذشته
از این اسلام برای روزهای عادی نیز برنامه مشخصی دارد؛ هشت ساعت کار، هشت ساعت
فعالیتهای فراغتی وغیرکاری( و از جمله عبادت) و هشت ساعت خواب.
علی (ع) عبادت و مناجاتهای شبانه را
برای اولیای خدا مایه تفریح و آسایش میداند و انفعال در فراغت را مستعد ایجاد
آسیبهای گوناگون ( و تمایل به خواستههای شیطانی) میشمارد.
در نتیجه میتوان اظهار کرد که در اسلام
صرف اوقات فراغت به صورتی توام با انفعال، بیبرنامگی و بیکاری، مذموم دانسته شده
اما استراحت دادن جسم وتفریح و ورزش امری مباح شمرده میشود و در نهایت آنچه در
اوقات فراغت مستحب و پسندیده دانسته شده فعالیتهای هدفمند و برنامهدار است.
مساله مهم دیگر تناظر فراغت با سطح
شناخت و نوع اعتقاد انسان است.آن چه برای مردم عادی فراغت و متضمن خشنودی است چه
بسا برای اولیای الهی ناروا و مذموم باشد. اساسا سلیقه آدمها نیز برحسب میزان
شناخت و نوع و سطح اعتقاداتشان فرق میکند. هرچه انسان سطح بالاتری از رشد و
تعالی را پشت سر گذاشته باشد فعالیتهای هدفمند و برنامهدار و طلب کمال جسمی و
روحی نیز در او بیشتر شده و آنچه باعث رضایت و خشنودی او میشود با سطح شناخت او
تناظر دارد.
احادیث و آیات مربوط به فراغت
در احادیث و روایاتی که از پیامبر اسلام
و ائمه نقل شده به اهمیت وقت و عمر انسان و دقت در صرف آن تاکید زیادی شده است.
توصیه موکد این روایات آن است که عمر انسان در خدمت به خلق خدا و در آبادانی دنیا
و آخرت صرف شود و این مهم مستلزم سلامت، نشاط، نیرو وآسودگی انسان از تنشهای جسمی
و روانی است.
امام سجاد (ع) میگوید: « خداوندا اگر
برای ما فراغتی از کارهای دنیا مقدر فرموده ای پس آن را فرصتی همراه با سلامتی
قرارده که در آن، رنجی حاصل نشود و ملالتی به وجود نیاید، تا این که فرشتگانی که
به ثبت گناهان مأمورند با صحیفهای خالی از گناه از پیش ما بروند و فرشتگان مأمور
به نیکی ها، خوشحال از اعمالی که از ما نوشته اند، از نزد ما برگردند (صحیفه
سجادیه دعای 11 به نقل از سبحانی نیا، 1381: 54)».
همچنین علی (ع)در خصوص فراغت اولیاء خدا
می گوید: «شب زنده داری با یاد خدا فرصتی است برای افراد سعادتمند و تفریح و
آسایشی است برای اولیای خدا ( غررالحکم،
ح 5642، به نقل از سبحانی نیا، 1381: 54)».
از نظر امام علی این نوع فراغت فراغتی
گوارا است اما در فراغت توأم با بیکاری ممکن است خواسته های شیطانی پدید آید. «
همراه با بیکاری ، تمایل به خواسته های شیطانی حاصل می شود غررالحکم، ح 9743 به
نقل از سبحانی نیا، 1381: 54 )».
همچنین در روایات ائمه و آیات قرآن
مکررا به ارزش و اهمیت وقت در زندگی انسان اشاره شده و فراغت نیز قسمتی از عمر با
ارزش انسانها شمرده شده است. رسول
اکرم می فرماید: « شب و روز دو مرکب راهوارند، پس برای رسیدن به آخرت از آنها بهره
بگیرید(الجامع الصغیر، ج2: 475 به نقل از سبحانی نیا، 1381:
54).
از بهترین اعمال در زمان فراغت بندگی
خداوند است. در قرآن کریم آمده است: « پس
چون فراغت یافتی، به طاعت در کوش و با اشتیاق به سوی پروردگارت روی آر.» (سوره
انشراح، آیات 7و8).
از اعمال دیگری که انجام دادنش در زمان
فراغت توصیه شده تفکر و به ویژه تفکر درباره آخرت و حسابرسی نفس است. امام علی (ع)
می گوید: « چقدر شایسته است که انسان در ساعاتی از زندگی خود از مشغولیتهای زندگی
چشم بپوشد و به حساب نفس خود برسد و در آنچه که در روز و شب خود به دست آورده و یا
از کف داده اندیشه کند» (غررالحکم، ح 9684 به نقل از سبحانی نیا،1381: 56).
سیر وسفر یکی از توصیه های دیگر قرآن برای گذران اوقات فراغت است. سیر
و سفر و گردش در زمین برای آشنایی با وضع گذشتگان، عوامل انحطاط جوامع و سقوط تمدن
ها است و نتیجه آن دلهایی آگاه و بیدار و گوشهایی شنواست: «
آیا مردم در زمین گردش نکرده اند تا
دلهایی داشته باشند که با آن بیندیشند یا گوش هایی که با آنها بشنوند» (سوره حج،
آیه 46( .
بنابراین،در این دیدگاه پیداکردن دل
بیدار و تقویت روحی، بدون مسافرت به آسانی امکان پذیر نیست و سفر زمینه بلوغ فکری
را به وجود می آورد.گذشته از این با سیر و سفر انسان بینش تازه ای پیدا می کند و
مسائل را در افق روشن تری میبیند.
امام رضا (ع) درباره سفر و سیاحت چنین
میگوید: « به گردش و سیاحت بپردازید؛ زیرا هرگاه آب جاری شود، مطبوع و دلنشین می
گردد و هرگاه در یک جا متوقف شود به آلودگی میگراید.» (حرم پناهی،1381: 82).
مطابق قرآن اگر مسافرت به منظور سیاحت
یا «سیرو فی الارض» و مهاجرت «هاجرو
فی سبیل الله» باشد، این سفر راهی است برای خودسازی بشر و اثرات سودمند به خصوص
برای سلامت نفس دارد(پورعباس،1382).
ورزش از دیگر اموری است که توصیه شده در
اوقات فراغت به آن پرداخته شود. اسلام، ورزش را عامل حفظ نشاط و سلامتی بدن و توجه به سلامتی بدن را وظیفه اولیه هر مسلمانی می داند و به اندزه روح
به جسم نیز اهمیت می دهد؛ تا حدی که علم «ابدان» را هم ردیف با علم «ادیان » برمی
شمرد. (بحارالانوار،ج1: 220
به نقل ازحرم پناهی،1381: 83).
امام سوم شیعیان حسین (ع) می
گوید:«درتمامی عمر برای سلامتی وحفظ تندرستی خود بکوشید(تحف العقول:239 به نقل از
حرمپناهی،1381:83).
در اسلام انواع بازیها و ورزشها(
بهویژه دو، تیراندازی، اسب سواری، کوهنوردی وشنا) هم به عنوان تفریح و تامین سلامتی جسمانی و هم جهت آمادگی برای
مبارزات احتمالی توصیه شده است.
با سلام به وبلاگ خوش آمدید.